Výstava Gilberta & George je součástí rozsáhlého projektu Dekadence Now! Za hranicí krajnosti, jehož největší část je v Galerii Rudolfinum.

Gilbert s Georgem jsou považováni za pokračovatele pop-artu. Jejich díla bývají provokativní a kontroverzní. Často na nich zobrazují sami sebe, většinou nahé nebo v oblecích, obklopené tělesnými tekutinami nebo různými symboly. Výstavu včera novinářům představil kurátor Otto M. Urban.

Šest vybraných děl charakterizuje základní vývojové etapy práce Gilberta a George. Zpočátku chaotické dílo seskupené do asymetrických celků na počátku 70. let (The Major's Port) dostává symetričtější podobu (Human Bondage). Koncem sedmé dekády vstupuje do obrazů dvojice barva, konkrétně červená v obraze s názvem Fuck.

DOX umístil obrazy Gilberta a George do dvou pater věže budovy. Ve spodním jsou raná díla ze 70. let, ve vrchním tři ukázky z děl z 80. a počátku 90. let. Všechna tři díla z pozdějšího období charakterizují celou další tvorbu dvojice. Jsou to panely fotografií seskupené v soubor.

Obrazy Gilberta a George jsou díky použitým barvám a pop-artovému vyznění líbivé, i když někdy šokující. Duo chce provokovat a upozorňovat na sociální a rasovou nespravedlnost. Často lze v jejich díle vysledovat tematiku homosexuality, kritiky náboženství, které vnímají jako nástroj manipulace, či téma rasové nesnášenlivosti.

Uměleckou dvojici tvoří Gilbert Proesch narozený roku 1943 v Itálii a George Passmore narozený roku 1942 ve Velké Británii. Seznámili se při studiu sochařství na škole v Londýně v 60. letech. Od té doby jsou životními auměleckými partnery.