Svoji první knihu vydala tento týden americká zpěvačka a herečka Barbra Streisandová. Nejsou to však memoáry hvězdy, která natočila filmy jako Funny Girl nebo Takoví jsme byli. Streisandová ani nepíše o tom, jak natáčela alba, jichž se prodalo 71 milionů kusů.

Ve své první knížce nazvané My Passion for Design (Moje vášeň pro design) Streisandová místo toho píše o své lásce k architektuře, umění, nábytku a krajinářským úpravám. Vypráví o tom, co ji ovlivňovalo, když projektovala svůj dům snů na Malibu v Kalifornii.

Jako na Starém bělidle

"Myslím, že je to takhle zajímavější," řekla agentuře Reuters o knize, kterou napsala v první osobě. "Lidé mě žádali, abych napsala svůj životopis, ale nechtělo se mi do toho jít a být moc osobní. Myslím, že jsem do toho dostala svůj vlastní rukopis. Takhle teď vidím svět já a je tam to, co považuji za krásné," řekla herečka.

Reprezentativní kniha z nakladatelství Viking popisuje několikaletou cestu, kdy Streisandová plánovala, budovala a vybavovala nábytkem svoje rozlehlé sídlo, které se podobá anglické farmě z 19. století – je tam stodola, mlýn, hlavní obytná budova, vejminek a dokonce kurník.

Není to první dům, který herečka pro sebe navrhla. Předtím vytvořila několik návrhů včetně domu ve stylu art-deco a bytů v New Yorku. Ale v kalifornském domě Streisandová s manželem Jamesem Brolinem tráví většinu času, je pohodlný a útulný. Streisandová je také nadšená fotografka a většinu obrázků pro knihu nasnímala sama.

V úvodu Streisandová píše, jak ráda tráví rána v posteli se psem ležícím v nohách. V posteli ráda píše, čte, jí a dokonce obchoduje na burze. A nemusí být přitom společensky oblečená.

Styly tří století

Streisandová popisuje jednotlivé části usedlosti. Začíná kurníkem, v němž chová slepice poctivě snášející vejce, a končí zahradami, kde pěstuje zeleninu.

Stodola je prý vlastně dům, ale Streisandová hned upozorňuje, že v ní nežije. Jejím domovem je hlavní budova. "Stodolu jsem stavěla proto, aby byl umělecký projekt úplný," napsala.

Styly, které herečka při projektování využila, mají rozpětí tří století, od osmnáctého až po dvacáté.

"Reprezentuje to různé části mé osobnosti," napsala Streisandová o pokojích a jejich různých stylech.