Milovníci umění se mohou ode úterka virtuálně procházet 17 galeriemi z celého světa díky projektu společnosti Google a její technologii Street View. Na projektu, který byl představen v Londýně, se vedle galerií jako Muzeum moderního umění v New Yorku, Tate Britain nebo Uffizi ve Florencii podílí také pražské Museum Kampa.

Nový portál nabízí vedle možnosti se "procházet" galeriemi také možnost si přiblížit 1061 obrazů a dalších uměleckých děl. Kromě toho z každé galerie bylo jedno dílo vyfotografováno v mimořádně velkém rozlišení - asi sedmi miliard pixelů - které umožňuje divákům studovat obrazy do větších podrobností, než by mohli pouhým okem.

Pražská Národní galerie neměla zájem

Zakladatelka Musea Kampa Meda Mládková si myslí, že její galerie byla vybrána nejen kvůli poloze v centru Prahy, ale také kvůli specifickému zaměření. "Naše muzeum není nejkrásnější a nejdůležitější. Ale je ohromně důležité v jednom smyslu - soustřeďujeme se na periodu, kdy ruská vojska obsadila střední Evropu," řekla Mládková v souvislosti s programem muzea zaměřeným na středoevropské umění 60. až 80. let.

Google v České republice oslovil víc galerií, včetně Národní galerie. Nakonec ale neměli zájem, řekla Martina Laresová z české odbočky Googlu.

Celý projekt se připravoval rok a půl především za pomoci technologie Street View. Tentokrát kamery nebyly umístěny na autech, ale na vozíčcích, se kterými pracovníci Googlu projížděli galeriemi. V zatím první fázi projektu otevřely své brány mezi jinými petrohradská Ermitáž, berlínská obrazárna Gemäldegalerie, Národní galerie v Londýně, galerie Uffizi ve Florencii, palác ve Versailles, muzeum Vincenta van Gogha v Amsterdamu, Metropolitní muzeum v New Yorku, Muzeum moderního umění v New Yorku, amsterdamské Rijksmuseum a londýnská Tate Britain, kde byl celý projekt prezentován.

Mezi díly, která jsou k dispozici v mimořádně velkém rozlišení, jsou například Žně Pietera Brueghela staršího, Hvězdná noc Vincenta van Gogha, Rembrandtova Noční hlídka, Zrození Venuše Sandra Botticelliho nebo Katedrála Františka Kupky z let 1912 až 1913.

Ředitel galerie Tate Nicholas Serota ocenil, že Art Projekt jde do hloubky, když nabízí odkazy na další díla daného umělce, na informace o něm nebo na videa na YouTube. Zatím se muzea a galerie snažily dostat na internet co nejvíc materiálů, teď se snaží jít víc do hloubky, řekl Serota.

Internet návštěvnost galerií nesníží

Meda Mládková si myslí, že pro Museum Kampa je dobrá propagace, ale není přesvědčena, že takové projekty jsou vždy prospěšné pro umění. "Jsou komerční, dělají něco, co má úspěch a bude to mít úspěch. Ale já se ptám, jestli to pomáhá umění. Nevím," řekla. "Já jsem z tý starý školy, pro kterou umění znamenalo zkrášlení života. Když máte krásnější život, tak jste hodnější člověk. Umění je výchovná věc. To už pominulo. To už neexistuje."

Podle šéfa projektu Nelsona Matose to však umožní přístup k uměleckým dílům lidem po celém světě, kteří by se jinak do galerií nedostali. Stejně tak Serota je přesvědčen o tom, že internet nesníží návštěvnost galerií. "Naopak, máme zkušenost, že když je něco dostupné na internetu, tak to pak mnohem víc lidí chce vidět ve skutečnosti," řekl.

Matos říká, že se celý projekt dále rozvíjí a postupně by se k němu měly připojovat další galerie, další umělecká díla a měl by být přístupný v dalších jazycích.