Národní galerie (NG) od čtvrtka vystavuje jedno z prvních abstraktních děl ruského malíře Vasilije Kandinského. Obraz Bitva (Kozáci) jí zapůjčila londýnská galerie Tate Modern až do 12. června.

"Kandinského Bitva je naprosto přelomové dílo, které sice dočasně, ale významně obohatí naši sbírku moderního a současného umění," řekl generální ředitel NG Milan Knížák.

Olejová malba, která vznikala v letech 1910 až 1911, je stěžejním mezičlánkem mezi Kandinského figurálním realismem a jeho novou érou čisté, abstraktní malby. Takzvané absolutní malířství je často přirovnáváno k hudbě. Právě Kandinskij měl údajně nadání měnit barvy v hudbu a naopak. Pro umělecké začátky tohoto výtvarníka jsou typická díla v duchu realismu, impresionismu a secese.

Až po roce 1910 jsou v jeho tvorbě stále patrnější prvky abstrakce. Ta v jeho případě spočívala především v sílící úloze barev na úkor figury a předmětu. Kandinskij je proto často spojován s českým abstraktním malířem Františkem Kupkou. 

"Oba malíři jsou zakladateli abstraktní malby. Je skvělé, že díky zápůjčce nyní můžeme Kandinského přímo poměřovat s Kupkou, jehož práce je v naší galerii hojně zastoupena", řekl Knížák.

Knížák otočil, pustil do Národní galerie slavné modernisty z Albertiny - čtěte ZDE

Národní galerie od čtvrtka zároveň představuje ateliér sochaře a malíře Zbyňka Sekala. Instalace soch, sochařských nástrojů a dalšího vybavení je rovněž v prostorách Veletržního paláce. 

Podle ředitele Sbírky moderního a současného umění NG Tomáše Vlčka instalace ateliéru umožňuje co možná nejkomplexnější pohled na uměleckou tvorbu a přibližuje práci jednoho z nejzajímavějších českých sochařů 20. století.

Zbyněk Sekal se narodil v roce 1923 v bývalém Československu. V sedmdesátých letech emigroval do Vídně, jeho tvorba tak byla pro české publikum až do 90. let prakticky neznámá.