Policie obvinila bývalého ředitele Galerie Středočeského kraje Jana Třeštíka kvůli nelegálnímu vývozu obrazu Sedící žena od Pabla Picassa z České republiky. Je stíhán na svobodě, hrozí mu až dva roky vězení, sdělila dnes mluvčí středočeské policie Soňa Budská.

Třeštík podle kriminalistů porušil zákon o státní památkové péči, když letos v lednu vydal osvědčení k vývozu díla z Česka. Protože byl obraz v minulosti prohlášen kulturní památkou, je k jeho vývozu potřeba povolení ministerstva kultury. Třeštík se hájí neznalostí zákonů.

Budská řekla, že policie stíhá třicetiletého muže, který jako osoba pověřená řízením Galerie Středočeského kraje vydal 13. ledna osvědčení k vývozu Picassova aktu z roku 1909 Sedící žena, přičemž osvědčení k vývozu je podle ní oprávněna vydat pouze Národní galerie v Praze a Moravská galerie v Brně. "Tento muž byl obviněn ze spáchání přečinu porušování předpisů o oběhu zboží ve styku s cizinou," dodala.

Podle Budské obviněný úmyslně porušil zákon o státní památkové péči, podle nějž lze kulturní památku v zahraničí vystavovat, do zahraničí zapůjčit nebo vyvézt pro jiné účely jen s předchozím souhlasem ministerstva kultury, neboť Picassův obraz byl v roce 1999 prohlášen kulturní památkou.

Jan Třeští řekl Hospodářským novinám, že se k obvinění nemůže vyjádřit, protože jeho znění zatím nezná. "Byl jsem v zahraničí, vrátil jsem se teď, teprve budu mít schůzku se svým právníkem," vysvětlil v pondělí odpoledne.

Nejasností v dokumentaci k převezení díla do zahraničí si všimli celníci na ruzyňském letišti. Kontaktovali Národní galerii, která zjistila, že se jedná o kulturní památku, k jejímuž vyvezení je nutný souhlas ministerstva kultury. Ten chyběl, formulář podepsal pouze Třeštík, který k tomu však neměl žádné oprávnění. Třeštík již v minulosti přiznal, že pochybil, nebylo to ale prý úmyslné. Nejednalo se podle něj o žádný pokus o nelegální vývoz, ale o úřední pochybení.

Obraz s názvem Sedící žena je v rukou soukromého majitele, v minulosti byl dlouhodobě zapůjčen Národní galerii. Jedná se o kvaš na dřevě z roku 1909, Třeštík hovořil o pojistné hodnotě v přepočtu 75 milionů korun. Uvedl také, že má řádnou smlouvu s majitelem i s partnerem v Curychu. Ve Švýcarsku se měl obraz podrobit porovnání s podobným Picassovým dílem. Vývoz do Švýcarska se prý děl oficiální cestou přes spediční firmu a v komunikaci s celníky.

Picassova díla se těší značnému zájmu obchodníků, na aukcích dosahují rekordních částek. Obraz Sedící žena pochází z významné sbírky Vincence Kramáře, který kupoval Picassova raná kubistická díla v Paříži ještě v době, kdy Picasso nebyl slavný.