Expozice Ladislava Sutnara nazvaná U.S. Venus ve třech sálech Malé galerie pražského Rudolfina nabízí 23 obrazů o velikosti dvakrát jeden metr, které odrážejí Sutnaravu ranou tvorbu i pozdní období 70. let. Obrazy pocházejí z majetku rodiny Sutnarových a Galerie Zlatá Husa v Praze.  Výstavu, která potrvá do 18. září, provází vydání monografie Ladislav Sutnar: Americké Venuše (U.S.Venus) a publikace Sutnar v textech.

"Sutnar si k malování chodil tak trochu odpočinout. V roce 1961 byl penzionován, rozešel se s designerskou tvorbou a věnoval se malování a psaní o umění," řekla kurátorka výstavy Iva Knobloch. Upozornila na geometricky pečlivou stavbu Sutnarových maleb.

V roce 1969 vystavil Sutnar Venuše pod utopickým manifestem Joy-Art, jehož vitalismus a humanismus odkazují k ideovým programům raných avantgard 20. let. Záměrně se tak konfrontoval s mladou mediálně úspěšnou generací malířů zejména pop artu, kteří stejně jako Sutnar převzali mnohé prvky z americké reklamy a komerční vizuální kultury.

Zatímco oni je použili ke kritice konzumní společnosti, Sutnar je zapojil do utopické vize "šťastnější a lepší budoucnosti". Joy-Art pak formuloval jako umělecký mainstream pro 21. století, bytostně zdravý a šťastný, veselý a humánní.

 

 

Ladislav Sutnar (1897-1976) přispěl do dějin světového designu mnoha ikonickými díly produktového a grafického designu. Pražská výstava představuje jeho malby ze začátku 60.let s názvy jako Venus/In Central Park, Venus/Provocative, Venus/With the Devil's Eye, Venus/All the Way to USA nebo jenom s prostým označením Venus.

"Tyto obrazy byly pro mého otce únikem ze syrového života šedesátých let ve Spojených státech v době pouličních nepokojů a války ve Vietnamu," podotkl Sutnarův syn Radoslav.

Publikace Sutnar v textech obsahuje četné Sutnarovy texty o volné tvorbě. Monografie U.S. Venus mapuje Sutnarovu americkou malbu. Do knihy texty přispěli Tomáš Pospiszyl, Iva Knobloch, Karel Císař, Magdaléna Juříková a úvodem Helena Koenigsmarková.