Výstava je určena třeba sebevrahům, tvrdí David Černý na konto svého sousoší SVOBODA, které je od čtvrtka vystaveno v pražské Meet Factory.

"Za SVOBODU - i za svobodu provokovat se platí. Nejdříve je potřeba ji získat, pak udržet a nakonec s ní dokázat smysluplně naložit. Instalace SVOBODA je pro mne signálem, že autor, vědom si svého dosahu, se snaží právě o to poslední a nejtěžší," popsal výstavu její kurátor Dušan Zahoranský.

Hluk, který vydávají sochy drhnoucí o podlahu, je slyšet už na schodech galerie. Návštěvník se po vstupu musí chvíli rozkoukávat, protože v galerii je zakryté okno a místnost je plná zvířeného prachu. Jedné skrčené postavě už při vernisáži odpadla ruka. "Je to taková výstava pro lidi, kteří chtějí spáchat sebevraždu a už jsou opravdu rozhodnutí, že jedou na ten most, tak kdyby náhodou, tak to můžou střihnout přes tu výstavu," řekl Černý.

Objekt bude vystaven do 18. září, součástí doprovodného programu je i cyklojízda po nejslavnějších Černého instalacích v hlavním městě. Vyjížďka po "Černé Praze" startuje 8. září u žižkovské televizní věže, po níž lezou Černého postavy miminek. Pokračuje se na Václavské náměstí, kde je u stropu pasáže Lucerna jeho socha svatého Václava sedícího na břiše mrtvého koně. Na Kampě pak budou moci cyklisté obdivovat čůrající fontánu, jízda končí v Meet Factory.

Dílo Davida Černého nazvané SVOBODA

Smíchovské centrum pro současné umění Meet Factory spoluzakládal právě Černý. "Kulturní továrna" vznikla před čtyřmi lety v bývalé administrativní budově Českých drah na Smíchově, slouží především výtvarnému umění, poskytuje rezidenční prostory zahraničním umělcům.

Černý se proslavil především kontroverzní plastikou Entropa, kterou na zakázku českého předsednictví v roce 2009 instaloval v bruselském sídle Rady EU. Prvním dílem, které vzbudilo větší veřejnou pozornost, se stala plastika trabantu na nohách symbolizující exodus východních Němců přes západoněmecké velvyslanectví v Praze.

V roce 1991 Černý přemaloval na Smíchově sovětský tank z druhé světové války na růžovo. Mezi jeho další známé práce patří obrovské pistole či objekt zpodobňující spoutaného Saddáma Husajna v akváriu, kterým parafrázoval slavné dílo Damiena Hirsta. Černý je držitelem prestižní Ceny Jindřicha Chalupeckého pro mladé umělce.