Morální selhání, páchání zla, ale také hrdinské činy v mezních situacích jsou tématem výstavy Luciferův efekt, která v pátek začala v pražském Centru současného umění DOX.

Obsahuje vše od graffiti a instalací až po videa, fotografie nebo dokumenty, zabírá přízemí i mezonet a až do 2. ledna půjde o největší podzimní expozici holešovické galerie. Kromě zahraničních umělců Hanse Haackeho nebo Antoniho Muntadase tu vystavuje také tuzemská skupina Pode Bal či Magdalena Jetelová.

Co vede k selhání člověka

Přehlídku Luciferův efekt opřel její kurátor Jaroslav Anděl o stejnojmennou knihu amerického psychologa Philipa Zimbarda, emeritního profesora univerzity ve Stanfordu.

Ve svém díle Zimbardo mimo jiné zkoumá, co člověka vede k morálnímu selhání a jakým způsobem se z něj stane "pachatel zla".

Mexické dělnice

Co píše Zimbardo o zlu

Úplně největší potěšení Ďáblu činí, když může svést skutečně dobré lidi; za nehodné své pozornosti pokládá ty, kteří jsou k temné straně „postrčeni od přirozenosti“. Úplně nejvýš na jeho seznamu kandidátů jsou ti, kteří si neuvědomují svou zranitelnost. Jsou snadným terčem, neboť pro svou iluzi o vlastní síle nejsou s to rozpoznat jeho sílu a působnost.

Když se připravujeme na setkání se zlem, často si představujeme, že se zjeví uprostřed záblesku světla a napadne nás přímo. Přitom utkání se zlem má často podobu jen šmouhy ve zpětném zrcátku, mírného dloubnutí, anebo krátkého odrazu ve skle. Zlo nás vyvádí z rovnováhy, neboť jeho přítomnost je jemná, skrytá a všeprostupující.

Zlo má na výstavě různé podoby, od korupce a zneužití moci až po aktuální politické kauzy. Například ve videu nazvaném Projekce z Tijuany se do kamery Krzysztofa Wodiczka zpovídají dělnice z mexické továrny a otevřeně vypráví o sexuálním zneužívání, šikaně v práci a domácím násilí.

"Mělo to velký význam nejen pro účastnice, ale i pro komunitu samotnou. Protože se to dotýká celé společnosti," řekl kurátor výstavy Jaroslav Anděl.

Charta, Sudety a StB

Součástí výstavy jsou i exponáty týkající se českých témat: Charty 77, Sudet nebo kuponové privatizace. V přízemí je instalovaná veselá počítačová hra, v níž se lze stát pohraničníkem nebo uprchlíkem. Umělkyně Magdaléna Jetelová zase využila ultrafialové světlo k tomu, aby návštěvníky "připravila o lidská práva" a konfrontovala s archivními dokumenty StB.

Výstavy se mohli zúčastnit také "anonymní" čeští umělci pracující v různých oborech, od autorů komiksů či billboardů po videoartisty či spisovatele. Tři z jejich nejlepších projektů čeká ocenění a vystavení ve veřejném prostoru.

V prvním patře expozici doplňuje výstava nazvaná Umění nenechat si takto vládnout. Kromě jiného se dotýká kauzy stuttgartského dopravního projektu, který podle kurátora kdysi vzbudil podobné emoce jako výstavba pražského tunelu Blanka.

Výstava Luciferův efekt potrvá do 2. ledna 2012.

Související