Londýnská galerie Tate oznámila, že koupila osm milionů porcelánových slunečnicových semínek, která byla součástí instalace čínského disidentského výtvarníka Aj Wej-weje. Informovala o tom dnes agentura AP.

Deset tun semínek vyrobených čínskými skláři, jež galerie pořídila pod názvem označené Sunflower Seeds 2010, představuje pouhou desetinu z původního množství, jímž v roce 2010 Aj Wej-wej pokryl podlahu obří Turbínové haly Tate Modern. Cena zakoupeného díla nebyla zveřejněna.

Do semínek se dá lehnout

Miliony porcelánových slunečnicových semínek ručně vyrábělo dva roky 1600 sklářů v čínském městě Ťing-te-čen. Když byla expozice v roce 2010 otevřena, návštěvníci byli vyzváni, aby se semínky po libosti brodili či si do nich lehali.

Keramický prach byl však již po prvních 48 hodinách výstavy označen za zdravotní riziko a exponát byl oddělen provazovým zábradlím.

100kg za 10 milionu

Loni aukční síň Sotheby's prodala stokilogramový pytel těchto semínek za 350.000 liber (10,4 milionu korun).

Deset tun semínek, jež má nyní galerie Tate ve své sbírce, nestačí k pokrytí podlahy Turbínové haly. Výtvarník proto navrhl, aby byla semínka navršena do kuželu o průměru pět metrů a výšce 1,5 metru.

V této podobě je návštěvníci mohli vidět od loňského června do začátku letošního roku v Tate Modern, které je Aj Wej-wej zapůjčil.

Galerie uvedla, že semínka, která jsou oblíbenou pochutinou prodávanou na ulicích čínských měst, reprezentují přátelství a solidárnost, zpochybňují individualismus a vyvolávají vzpomínky na vynucovanou jednotu ve jménu kulturní revoluce, kdy propagandistické plakáty zobrazovaly čínského vůdce Mao Ce-tunga jako slunce a obyvatele Číny jako slunečnice otáčející se za ním.

Žádné rozhovory, žádní cizinci

Renomovaný britský časopis Art Review zvolil minulý rok Aj Wej-weje nejvlivnější uměleckou osobností roku. Tento avantgardní výtvarník je výmluvným kritikem čínské komunistické vlády a stal se symbolem represí čínského režimu vůči disidentům.

Loni na jaře byl Aj Wej-wej, který je rovněž známý jako spoluautor návrhu olympijského stadionu (Ptačího hnízda) v Pekingu, zadržen na pekingském letišti a následně 81 dní vězněn na utajeném místě.

Propuštěn byl na kauci koncem června a po dobu jednoho roku nesmí poskytovat rozhovory novinářům, setkávat se s cizinci, používat internet či komunikovat s obhájci lidských práv. Nadále je také vyšetřován pro podezření z daňových úniků.