Lehce mondénní postoj muže držícího cigaretu a upřeně hledícího z okna na oleji Hotel by a Railroad (1952) je jedním z mnoha důkazů filmového vidění amerického malíře Edwarda Hoppera. Jeho obrazy, které nyní vystavuje pařížský Grand Palais jsou jako vytržená filmová políčka. Jsou to příběhy zmrazené v čase, s precizní obrazovou dramaturgií.

Hopper často a rád chodil do kina. Mnozí v jeho obrazech Nighthawks (1942) či Conference at Night (1949) shledávali inspiraci z amerických gangsterek třicátých let jako byly Scarface (1932) nebo Malý César (1931).

Od konce padesátých let pak Hopper sám inspiroval spisovatele, hudebníky i filmaře. Nejslavnější hororový dům – ten z Hitchcockova Psycha - nalezneme na plátně House by the Railroad z roku 1925, malířův nejznámější obraz Nighthawks se stal až obsedantní ikonou popkultury – objevil se v komiksu Batman i v animovaném sitcomu Simpsonovi. Wim Wenders citoval scénu z obrazu ve svém snímku Linie násilí.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se