Srdcem fotografie bylo od jejího vzniku ono barthesovské "toto bylo". To, co vidíme na fotkách, zkrátka jednou bylo, s tím nic neuděláme, ať už jde o rodinný portrét, struktury stěny domu nebo odrazy ve skle.

Fotografie bezprostředně snímala kousky světa. Stahovala bytí jako slupku od jablka a předkládala ji divákovi. Dívej se na to, co bys jinak – bez "foto-aparátu" – neviděl.

Není třeba dlouho rozebírat, že "toto bylo" nemá v době photoshopu nic jisté, ostatně i v minulosti se z fotografie dalo leccos vymazat či přidat, i když digitalizace umožnila proces falzifikace radikálně zdemokratizovat; tak jako průmyslová výroba zdemokratizovala fotografickou akci, kterou dnes s uměleckými záměry různého druhu vykonávají na mobilech i šestileté děti.

Když se Walter Benjamin ve svých Malých dějinách fotografie počátkem 30. let minulého století pozastavoval nad tím, že retuš a barvení jsou poslední pomstou malířství nové fototechnologii, ještě nemohl tušit, že pomsta bude mít pokračování a že fotografii časem de facto i de iure rozloží.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.