Čínská policie dorazila do galerie umění v Pekingu, která se chystala vystavit plakáty severokorejského uprchlíka Sun Mua.

Informovala o tom agentura AFP. Podle ní Sun, jenž ze Severní Koreje uprchl roku 1998, svými díly paroduje severokorejskou propagandu.

Výstava jeho obrazů se v galerii Jüan Tien v Pekingu měla otevřít o víkendu. Místo toho na místo přijela čínská policie, která lidem zamezila ve vstupu a zevnitř galerie Sunovy malby i plakáty odnesla.

Podle jihokorejské tiskové agentury Yonhap byli mezi policisty zřejmě i pracovníci ambasády Severní Koreje v Pekingu.

V pondělí už na dveřích galerie visela jen cedule upozorňující, že vernisáž výstavy nazvané Červená, bílá, modrá byla odložena. Všechny zmínky o výstavě také zmizely z webových stránek galerie, které vzápětí přestaly fungovat.

Pracovníci galerie AFP řekli, že za expozici hledají náhradu. Vyjádřit se nechtěl ani sám umělec, který dnes sídlí v Jižní Koreji. “Potřebuji nejdřív zjistit, co přesně se stalo,” uvedl.

Sun kdysi pro severokorejský režim vyráběl propagandistické plakáty. Jeho díla se podle AFP draží v přepočtu až za 416 tisíc korun za kus.

Autor zůstává za svým dílem skryt a zásadně se nefotí, bojí se totiž, že by se severokorejské úřady mohly pomstít jeho rodině. Ta v Severní Koreji zůstala.

Sun Mu ze Severní Koreje uprchl roku 1998 během hladomoru, v jihokorejském Soulu se usadil tři roky poté.

Svoji první výstavu, parodující severokorejské plakáty, měl v Soulu roku 2007. Tehdy na vernisáž též dorazila policie, aby prozkoumala, zda výtvarník nevystavuje skutečnou komunistickou propagandu. Tu jihokorejské zákony zakazují.

Po vernisáži výtvarník deníku New York Times vyprávěl o tom, jak vznikal jeho cyklus obrazů Happy Children plný usmívajících se dětí.

“Doma nás učili, jak se správně usmívat, člověk při tom musí speciálně našpulit koutky úst,” vysvětlil Sun, který si prý stejně jako další děti tehdy neuvědomoval, že nejde o přirozený úsměv.

Když později nastoupil do armády, maloval v povinném stylu socialistického realismu. Vytvářel prý například obrazy severokorejských vojáků, podřezávajících hrdla americkým a japonským jednotkám.

“Jedno z pravidel znělo, že jihokorejští vojáci musí být na plátně malí, upozadění a vždy prchající před severokorejskou armádou,” vysvětlil.