Jedna z nejznámějších uměleckých přehlídek na světě Documenta, která se koná jednou za pět let v Kasselu, se uskuteční roku 2017 poprvé i za hranicemi Německa. Na symposiu o budoucnosti Documenty to uvedl umělecký ředitel přehlídky Adam Szymczyk, podle nějž se má čtrnáctý ročník konat i v řeckých Aténách pod názvem Learning from Athens.

Soustředit se bude mimo jiné na nedávnou ekonomickou krizi v Řecku a na to, nakolik ovlivnila vztahy Řeků s Němci, kteří zadlužené zemi poskytli finanční půjčku a zároveň ji podmínili nutností provést tvrdé škrty. “Odmítavý, ale zcela pochopitelný postoj vůči škrtům bude jedním z témat,” uvedl Szymczyk.

Projevy hospodářské krize i následných škrtů však nejsou jediným důvodem, proč kurátora zaujaly Atény. “Jde o současnou středomořskou metropoli, která je ale přes moře propojená s jinými městy. Hraničí s Tureckem, zároveň přes ni procházejí vlny uprchlíků z Afriky i z Asie,” vysvětlil Szymczyk.

Dodal, že vzhledem k postupující globalizaci a stále prominentnější roli, kterou ve světě hraje umění z východní Evropy, již nestačí, aby se přehlídka omezovala jen na starý kontinent a nereflektovala dění v okolním světě. Szymczyk předpokládá, že přehlídka začne v dubnu 2017 v Aténách, dva měsíce poté se souběžně spustí hlavní část v Kasselu.

Rozhodnutí přesunout část Documenty do Řecka ale již kritizují němečtí obchodníci a politici. Podle regionálního kasselského deníku Hessische–Niedersächsische Allgemeine se obávají, že Kasselu, kde se přehlídka odehrává od roku 1955, změna ubere na prestiži.

Odliv diváků, kterých poslední Documenta měla 860 tisíc, by prý mohli pocítit i hoteliéři. Například šéfka místních hoteliérů Anna Hommová citovala průzkum kasselské univerzity, podle nějž například na Documentu 11 přijelo až 28 procent návštěvníků ze zahraničí. Nyní panuje obava, že Kassel přijde ve prospěch Řecka o peníze, které turisté ve městě utratí.

Norbert Wett, předseda regionální pobočky CDU, tedy největší liberálně konzervativní strany v Německu, dokonce prohlásil, že město by mělo zvážit, zda do rozpočtu Documenty vůbec přispět. Rozpočet příštího ročníku má být zhruba 3,5 milionu eur, z čehož Kassel poskytne 300 tisíc eur. “Neměli bychom dopustit, aby nám Atény příští Documentu vzaly,” uvedl Wett. Starosta Kasselu Bertram Hilgen, jenž je zároveň členem správní rady Documenty, však rozhodnutí uspořádat přehlídku současně v Aténách podporuje.

Adam Szymczyk (* 1970)

Umělecký ředitel příští Documenty, polský rodák Adam Szymczyk, patří k nejsledovanějším kurátorům současnosti. V devadesátých letech vystudoval dějiny umění na varšavské univerzitě, roku 1997 ve městě spoluzakládal nadaci Fundacja Galerii Foksal. Od roku 2003 je ředitelem švýcarského Kunsthalle Basel. Roku 2008 byl spolukurátorem Berlínského bienále. Deník New York Times jej označil za “kurátorskou superstar”.

Kurátor přehlídky Szymczyk zatím nerozhodl, kde konkrétně v Aténách se příští Documenta odehraje. Nechal již ale ve městě zřídit kancelář, kterou vede zakladatelka aténské kunsthalle Marina Fokidisová. Ta byla roku 2003 kurátorkou řeckého pavilonu na Benátském bienále, před třemi roky kurátorovala také bienále umění v řecké Soluni.

Prostřednictvím Fokidisové už Documenta prý navazuje vztahy s řeckými spisovateli, umělci, kurátory, filozofy či divadelníky, kteří se přehlídky zúčastní. Ani v příštím ročníku však Szymczyk nehodlá narušit dlouholetou tradici, kdy Documenta zásadně spolupracuje jen s veřejnými institucemi, nikoliv soukromými galeristy.

Documenta se z Kasselu rozšiřuje už déle. Nigerijský kurátor Okwui Enwezor roku 2002 uspořádal ještě před začátkem přehlídky několik akcí v indickém Novém Dillí či ve Vídni, na samotné přehlídce pak reflektoval i africké umění. Zatím poslední ročník kurátorovaný Carolyn Christov-Bakargievovou zase uspořádal paralelní akce v kanadském Banffu, afghánském Kábulu a v egyptské Káhiře. Všechny ale doposud měly parametry jen doprovodného programu.

V týmu, který připravuje Documentu 2017, jsou kromě Szymczyka Pierre Bal-Blanc, ředitel Centra současného umění ve francouzském Brétigny, dále kurátor programů v amsterdamském Stedelijku Hendrik Folkerts, zakladatelka Berlínského dokumentárního fóra Hila Pelegová či Dieter Roelstraete, kurátor Muzea současného umění v Chicagu. Poslední členkou přípravného týmu je Monika Szewczyková, která vyučuje na chicagské univerzitě a také se v jí provozovaném Centru umění Revy a Davida Loganových stará o programy související s vizuálním uměním.

Roku 2017 se kromě Documenty bude zároveň konat sedmačtyřicátý ročník veletrhu Art Basel ve Švýcarsku a také další Benátské bienále.