Jeden z prvních obchodníků s uměním, kteří si po roce 1989 otevřeli aukční síň a galerii, ve středu otevírá nové prostory na Národní třídě. Galerie Kodl vyměnila své dosavadní působiště ve Vítězné ulici za rozsáhlejší galerii hned vedle secesního Topičova domu. V něm už několik let sídlí jiná aukční síň, 1. Art Consulting. Majitelé obou společností, které ročním obratem vévodí tuzemskému aukčnímu trhu, se ale nebojí toho, že by si konkurovali.

"Může to mít naopak synergický efekt," míní expert na tuzemský trh s uměním Jan Skřivánek. Totéž si myslí i majitel galerie Martin Kodl a dodává příklady ze zahraničí, kde se aukční galerie také sdružují ve stejných lokalitách. Nedaleko Národní, na Masarykově nábřeží, sídlí aukční galerie Vltavín a společnost Prague Auctions je ve Voršilské ulici. O koncentraci aukčních domů na jednom místě ale zatím v Praze nemůže být řeč, další významné domy mají svá působiště zejména na Starém Městě, ale i v širším centru.

"Martin Kodl má výhodu, že má obchod na ulici, a my zase, že máme širší záběr v nabídce a místo s velkou tradicí," řekl majitel společnosti 1. Art Consulting Jiří Rybář. Na druhou stranu to podle něj může mít i své výhody – klientela obou aukčních domů se může prolnout. "A pokud si jsou dva kohouti na smetišti blíž a budou jejich vzájemné vztahy přátelské a obchodně korektní, může to pro oba přinést jenom samá pozitiva," míní Rybář.

Martin Kodl otevírá novou galerii přesně v den, kdy uplynulo pětadvacet let od první aukce výtvarného umění, kterou s přáteli v tehdejším socialistickém Československu uspořádal. "Měli jsme tehdy víc odvahy než rozumu. Nápad pořádat aukci byl asi srovnatelný s tím, kdyby nás dneska napadlo proletět se ve stíhačce," řekl galerista. Aukci ale tehdy navštívilo velké množství sběratelů ještě z prvorepublikové generace. Přestože se dražily položky v řádech stovek korun, sklidila veliký úspěch. Necelý měsíc po první veřejné dražbě přišla sametová revoluce a s ní se v Česku začal tvořit volný trh s uměním.

Na novém působišti Galerie Kodl začíná čtyřdenní výstavou některých ze svých nejúspěšnějších prodejů. Vystaveny jsou třeba Fillovy Zlaté rybičky u okna, které se v roce 2000 prodaly za 7,3 milionu korun. Staly se tehdy rekordem českých aukcí a držely ho do roku 2006. Filla je zastoupen i dílem Hlava muže s dýmkou, který Galerie Kodl letos vydražila za 14 milionů korun (opět bez aukční přirážky).

Noví majitelé do krátké výběrové výstavy půjčili také třeba olej Mikuláše Medka Dívka se švihadlem z roku 1957, který se loni prodal za pět milionů a stal se nejdražším vydraženým Medkovým dílem i nejdražším poválečným dílem prodaným na českých aukcích. Kolekci doplňují vydražená díla Toyen (Zbytek noci), Jindřicha Štyrského (Černý pierot, Krajina v oblacích), Františka Kupky (Ocel pije) nebo Jana Zrzavého (Studně v Locronan III). Vystavena jsou i některá díla, které bude Galerie Kodl nabízet ve své příští aukci na konci listopadu.

Podle poslední ročenky trhu s uměním Artplus činil loni obrat společnosti Galerie Kodl 180,6 milionu korun, 1. Art Consulting měla obrat 157,5 milionu korun. O rok dříve bylo pořadí stejné, obrat obou společností byl přibližně o 20 milionů nižší. Loňský rok byl z hlediska obratu na tuzemských aukcích rekordní, sběratelé utratili 946 milionů korun, což bylo o sedm procent meziročně více.