Bývalý ředitel Národní galerie Milan Knížák se nemusí omluvit svému nástupci Jiřímu Fajtovi za výroky v České televizi, rozhodl ve čtvrtek odvolací Vrchní soud v Praze. Knížák v roce 2010, kdy vedl Národní galerii, o Fajtovi řekl, že galerii zruinoval. Fajt do Knížákova nástupu v NG vedl Sbírku starého umění.

Městský soud v Praze před dvěma roky omluvu Fajtovi uznal, Knížák se ale odvolal. Čtvrteční rozhodnutí je pravomocné, lze pouze podat dovolání k Nejvyššímu soudu ČR.

Soudkyně Romana Vostrejšová zamítla omluvu, kterou měl Knížák podle předchozího verdiktu zařídit v České televizi někdy v pondělí nebo středu večer "v podobě obrazové sekvence". Fajt má rovněž zaplatit náklady soudního řízení. Knížákovy výroky nebyly podle soudkyně "nad rámec přiměřené kritiky“, jak uvedla. "Chtěl poukázat na pochybení svých předchůdců. Nedostatky tam jistě byly," dodala.

Omluva se měla týkat Knížákova výroku v pořadu Kontexty, že kunsthistorici, kteří před ním vedli NG, ji dovedli "do naprosto dezolátního stavu". "A nejhorší byl pan ředitel Fajt, který ji zcela ekonomicky zruinoval," uvedl v ČT. Fajt tehdy nicméně nebyl generálním ředitelem NG a tvrdí, že na finanční chod galerie neměl vliv. Šéfem Národní galere se stal až v polovině letošního roku.

Fajt ani Knížák se jednání neúčastnili. Knížákův advokát Jaroslav Hostinský považuje rozsudek za spravedlivý. "Myslel jsem, že vrchní soud posoudí tuto věc objektivně, což se stalo," řekl po verdiktu. Fajtova právnička Daniela Popovová uvedla, že další postup bude řešit po poradě s klientem.

Hostinský navrhoval zamítnutí žaloby, protože se podle něj prokázalo, že působení Fajta v NG "vykazovalo závažné nedostatky". "Žalobce (Fajt) porušoval zákon o zadávání veřejných zakázek, proplácel nadhodnocené faktury a nakupoval drahý nábytek do své kanceláře v době, kdy finanční situace galerie byla špatná," řekl právník. Vše prý prokázala kontrola ministerstva.

Fajtova zástupkyně chtěla žalobu uznat. "Předmětný výrok nepředstavuje věcnou kritiku a vybočuje z hranic přiměřené kritiky. Nepodařilo se prokázat, že ekonomická pochybení jsou v příčinné souvislosti s jednáním žalobce," dodala.

Pražský městský soud řešil případ před dvěma roky podruhé. Dříve rozhodl, že se Knížák omlouvat nemusí. Důvodem byla nízká sledovanost pořadu, ve kterém kritika zazněla. Omluva přes Českou tiskovou kancelář a jeden z celorepublikových deníků by tak byla nepřiměřená. Proti verdiktu se Fajt odvolal a soud následně rozsudek zrušil a vrátil případ k novému projednání.

Související