Výstava deseti českých finalistů Esslovy ceny určené mladým umělcům z osmi evropských zemí v pondělí začala v centru současného umění Futura v Praze na Smíchově. Během vernisáže porota vybrala letošní vítěze, jimiž se stali výtvarníci Iveta Čermáková a Filip Dvořák.

Cenu udílí od roku 2005 každé dva roky Esslovo muzeum ve spolupráci se sponzory. V jednotlivých zemích se koná výstava deseti finalistů vybraných mezinárodní porotou a na každé z nich dostanou dva umělci cenu dotovanou pro každého sumou 3500 eur. Obdrží také pozvání na skupinovou výstavu nazvanou Diversity of Voices, konanou v Esslově muzeu v Klosterneuburgu u Vídně.

Další umělec z každé země pak dostane 1000 eur na výrobu nového díla a pozvánku na skupinovou výstavu do Ringturmu ve Vídni, kde sídlí sponzor projektu. Tímto umělcem je v letošním ročníku Tomáš Kajánek.

Během svého trvání si akce získala pozornost umělců, letos se přihlásilo 500 studentů umění. Organizátoři ceny spolupracují s více než 40 uměleckými školami. Mezi českými autory, kteří dříve v ceně uspěli, jsou pozdější laureáti Chalupeckého ceny Kateřina Šedá nebo Roman Štětina.

Během desetileté existence ceny se podle organizátorů na přední místo mezi pracemi umělců dostala oblast videa a nových médií. V letošních přihláškách ale už nepřevažují. Větší význam pomalu získává malba a fotografie, které se dlouho vyskytovaly jen zřídka, jak konstatovala porota.

K české účasti dodala, že mladí umělci často experimentují s různými médii a jejich hranicemi. Ústředním bodem je konfrontace s médiem samotným, díla se často pohybují na velmi teoretické, koncepčně orientované úrovni.

Esslovu cenu (Essl Art Award) založili majitelé sbírky současného umění Agnes a Karlheinz Esslovi. Essl je majitel společnosti Baumax, díky jejíž prosperitě začal od 70. let nakupovat obrazy umělců Friedensreiche Hundertwassera, George Baselitze, Markuse Lüpertze či Gerharda Richtera. V roce 1999 vzniklo pro sbírku Esslovo muzeum v Klosterneuburgu u Vídně. Sbírka s téměř 7000 děl byla jedna z největších soukromých kolekcí v Evropě.

Loni se společnost Baumax dostala do potíží kvůli nízkým tržbám východoevropských dceřiných společností, ze kterých se snažila dostat prodejem sbírky. Nabízela sbírku státu, ten ji ale nekoupil. Koncem roku se objevily informace, že za přibližně 115 milionů eur sbírku získal nový vlastník. Čtyři desítky nejvíce ceněných děl se v říjnu dražily v aukční síni Christie’s. Essl se sbírku do deseti let zavázal odkoupit zpět za 150 procent prodejní hodnoty.