V galerii Artwall na zdi Letenských sadů v Praze začala výstava, která reaguje na současnou uprchlickou krizi a sílící islamofobní nálady.

Projekt nazvaný Tisíc a dvě noci od německé umělkyně Mandy Gehrtové kombinuje fotografie z knih Zikmunda a Hanzelky se současnými záběry z uprchlických táborů v zemích Blízkého východu a severní Afriky.

Fotografie lidí za ostnatými dráty, ruiny domů či přeplněné lodě z novinových stránek Gehrtová kombinuje se snímky exotických a romantických orientálních výjevů. Jde přitom o stejné oblasti: Sýrii, Turecko, Jordánsko, Irák, Libanon a Egypt.

Zatímco současný fotografický materiál sleduje zkázu syrských měst a cesty uprchlíků, historické fotografie pocházejí z výprav českých cestovatelů Zikmunda a Hanzelky po zemích Blízkého východu a severní Afriky, které uskutečnili od konce 40. do začátku 60 let.

"Projekt reaguje na sílící islamofobii v České republice a Německu. Protože je toto téma tak aktuální, považuji za důležité vyjádřit se prostřednictvím uměleckého díla a vést veřejnou diskuzi," zdůrazňuje autorka výstavy.

Zatímco dnes vyvolává ve značné části české veřejnosti jakákoli zmínka o muslimech směs obav a odporu, v knihách popisujících své putování Orientem nešetřili Zikmund a Hanzelka obdivem k hrdým a pohostinným obyvatelům, s nimiž se na svých cestách setkali.

"Šejchové i ministři odcházejí, věčně nezůstávají ani králové a prezident. Zůstávají však Sálimové a Lajly," zamýšlejí se legendární čeští cestovatelé v předmluvě ke své knize Tisíc a dvě noci nad obyčejnými lidmi, které na svých cestách potkávali.

Právě tito obyčejní lidé se však dnes dávají do pohybu a opouštějí své domovy v důsledku toho, co Mezinárodní červený kříž popsal jako nejhorší humanitární krizi od konce druhé světové války, připomíná autorka výstavy.

"Projekt Mandy Gehrtové není jen apelem k solidaritě s lidmi, kteří se ocitli v tísni, ale evokuje i specificky českou historickou roli v oblasti Blízkého východu a severní Afriky. Socialistické Československo považovalo Sýrii za strategického partnera a vyváželo do Sýrie stejně jako i do dalších arabských zemí zbraně. I ve světle těchto našich politických vazeb se dnešní odpor části české veřejnosti k přijímání uprchlíků a nezájem o osud těchto lidí jeví jako pokrytectví," dodává kurátorka galerie Zuzana Štefková.

Jako doprovodný program k výstavě se 19. září uskuteční diskuse o uprchlictví a situaci Syřanů v Čechách.