Už podruhé se na poslední chvíli odkládá výstava děl italského renesančního malíře Tiziana na Pražském hradě. Přehlídka, která byla z dubna 2014 původně přesunuta na příští týden, nakonec zřejmě začne až 12. listopadu.

Galeristka Monika Burian Jourdanová, která výstavu organizuje se svým občanským sdružením Art for Public, to o víkendu vysvětlila časopisu Art Newspaper. „Rozhodli jsme se výstavu odložit, protože jsme si nebyli jisti, zda je Hrad připraven,“ řekla časopisu Jourdanová, která prý za svoji stranu všechno připravila.

Také prý vyřídila papírování s italským ministerstvem kultury. Právě italské úřady byly podle Jourdanové zodpovědné za loňský první odklad výstavy.

Pojišťovatelé děl, která na výstavu budou zapůjčena, podle Art Newspaperu byli znepokojeni stavem Císařské konírny Pražského hradu. Tam má přehlídka proběhnout.

Když si v létě prohlédli prostor a zejména jeho střechu, rozhodli se, že díla na výstavu zatím nepropůjčí, uvedl časopis. Podle Jourdanové už je nyní střecha spravená, ale úředníci na Hradě nestihli včas vystavit potřebné dokumenty.

Jourdanová se svojí Galerií Vernon se další finanční prostředky na výstavu snažila letos získat i přes crowdfundingovou kampaň, kde mimo jiné zdůraznila, že na zahajovací večírek k přípravě výstavy dorazili bývalý prezident Václav Klaus nebo arcibiskup Dominik Duka.

Z požadovaného téměř 1 milionu korun ale v přepočtu vybrala pouze necelých 18 tisíc korun. Sbírka tak skončila neúspěšně.

The Art Newspaper připomíná, že Jourdanová se svojí neziskovou organizací paralelně chystá výstavu děl El Greca v italském městě Treviso. Ta by měla začít 24. října, tedy jen pár týdnů před chystaným zahájením expozice Tiziana na Pražském hradě.

Pražská výstava má obsahovat celkem 50 děl pojištěných na hodnotu 160 milionů eur, tvrdí Art Newspaper. Poprvé by v Praze měl být k vidění například diplom, kterým císař Karel V. roku 1533 jmenoval Tiziana Rytířem římského impéria.

Díla na výstavu zapůjčí třicet institucí a soukromých majitelů převážně z Itálie. Výstavu připravuje třiaosmdesátiletý kurátor Lionello Puppi.