Na největším parníku světa Harmony of the Seas, který byl před několika dny spuštěn na moře, je mezi dalšími uměleckými díly zahraničních autorů také plastika českého sochaře Davida Černého.

Jde o obdobu velké pohyblivé hlavy Franze Kafky, která je umístěna v Praze. Další Černého podobná socha se nachází v americkém městě Charlotte v Severní Karolíně.

Obří a nejdražší loď svého druhu před několika dny vyplula na svou první plavbu.

"Oslovili mě a nechali mi zcela volnou ruku. Navrhl jsem sochu podobnou té v Praze a v Charlotte. Oproti Praze se neotáčí ve 42 úrovních, ale jen v sedmi," řekl ve středu Černý.

Plastika je tak podobná spíše té americké, hladiny světových moří ale bude i tak brázdit hlava pražského spisovatele Franze Kafky. Kinetická socha vznikala ve francouzských loděnicích, Černý na prestižní zakázce pracoval přes rok a byl tak také u vzniku obrovské zaoceánské lodi.

Zážitky z toho popisuje jako mimořádné, rozměry lodi přesahují jakýkoliv prostor, v němž se člověk běžně pohybuje. "Je to, jako když stojíte ve vítkovických železárnách, ale celé to pluje na vodě," říká.

Jeho socha se nachází v centrální hale lodi, která je 20 metrů vysoká a 150 metrů dlouhá. "Byla to obrovská zkušenost," říká.

Parník až pro 6360 cestujících a 2100 členů posádky vyrobila na objednávku americké společnosti Royal Carribean Cruises Ltd (RCCL) loděnice STX France v Saint-Nazaire. Loď je podle výrobce nejen největší a nejdražší, ale také nejvíce ohleduplná k životnímu prostředí.

Sedmdesát metrů vysoký kolos o hmotnosti 120 tisíc tun byl postaven pro rejdařskou společnost ve Spojených státech asi za miliardu eur, což je v přepočtu přes 27 miliard korun. Šestnáctipodlažní plavidlo je dlouhé 362 metrů.

Nejslavnější výletní loď Titanik, který se potopil v roce 1912, byl dlouhý 269 metrů a tonáž měl 52 tisíc tun. Harmony of the Seas má tonáž 227 tisíc tun.

Pasažéři uvnitř najdou divadlo, kasino, ledovou plochu, bar, ve kterém obsluhují roboti, několik bazénů, dětských atrakcí i park. Na první plavbu se loď vydala v neděli z francouzské loděnice do anglického Southamptonu, odkud uskutečnila plavbu s pasažéry do Barcelony.

Poté se bude plavit v pravidelných týdenních okruzích na trase Barcelona – Mallorca – Marseille – La Spezia – Civitavecchia - Barcelona a v říjnu odpluje přes Atlantik na Floridu, Poté bude brázdit karibskou oblastí. České cestovní kanceláře nabízejí okružní plavby z Barcelony v průměru za 45 tisíc korun.

Související