Dosud nikdy nepublikované fotografie moderní architektury od fotografa Josefa Sudka představuje výstava, která začala v muzeu kubismu v pražském Domě U Černé Matky Boží.

Expozici připravilo Uměleckoprůmyslové muzeum, které spravuje velkou část Sudkovy pozůstalosti a je také autorem nové kubistické expozice v tomto domě.

Výstava, která poběží do 18. září, je zároveň příspěvkem muzea k dvojitému letošnímu jubileu Josefa Sudka – fotograf se narodil roku 1896 a zemřel roku 1976.

Přehlídka se jmenuje Milerád budu fotografovati moderně moderní architekturu. Na Sudkových snímcích ukazuje stavby Josefa Gočára, Jaroslava Fragnera, Pavla Janáka, Jana Kouly či Richarda Podzemného.

Sudek byl osobností světového významu. Jeho černobílé snímky působí jako pozdravy z jiného, již dávno zaniklého světa. Dobře známy jsou Sudkovy jednoduché, strohé kompozice všedních předmětů.

Ze všech snímků také čiší zaujetí pro světlo ve všech jeho prchavým podobách. Sudkovou celoživotní inspirací byla pražská zákoutí a architektonické památky.

Známé jsou jeho fotografické cykly jako Z Invalidovny, Svatý Vít, Okno mého ateliéru, Procházka po kouzelné zahrádce, Prales Mionší, Kontrasty a Labyrinty či Praha panoramatická, které patří do jeho volné tvorby.

Zejména ve 30. a 40. letech Sudek působil také jako zakázkový fotograf. Pořizoval portréty a spolupracoval s firmami.

Pro nakladatelství Družstevní práce a prodejnu Krásná jizba vytvořil snímky moderního skleněného a porcelánového nádobí, alpakových příborů či moderních textilií navržených soudobými předními designéry. Ve stejné době spolupracoval rovněž s předními architekty.

Vznikl tak obsáhlý soubor snímků moderní architektury (například Gočárovy moderní stavby v Hradci Králové i kostel sv. Václava ve Vršovicích, kavárna Juliš v Praze na Václavském náměstí, elektrárna ESSO v Kolíně nebo Skleněný dům v Dejvicích), který dává nahlédnout do každodenní praxe Sudkova ateliéru.

Fotografie vystavené v Domě U Černé Matky Boží pocházejí ze sbírek Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Doplněny budou několika současnými kopiemi ze Sudkových negativů, uložených v Ústavu dějin umění Akademie věd.