U příležitosti nedožitých 90. narozenin významné české umělkyně Adrieny Šimotové se v Praze koncem listopadu uskuteční konference o jejím díle. Zúčastní se jí kunsthistorici i umělci. Pro mnohé z nich tvorba Šimotové byla a je inspirací.

Konferenci nazvanou Adriena Šimotová a její místo v kontextu výtvarného umění a kultury 20. století a současnosti připravil Nadační fond Adrieny Šimotové a Jiřího Johna spolu s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy a Katedrou teorie a dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Uskuteční se 24. a 25. listopadu v Karolinu.

Zabývat se má další interpretací Šimotové díla i ohlasem její tvorby v českém či československém kulturním kontextu a v zahraničí.

Vystoupí mimo jiné filozof Miroslav Petříček, ředitelka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze Milena Kalinovská, spolupracovník Adrieny Šimotové a kurátor Pavel Brunclík, režisérka Olga Sommerová či umělci Viktor Pivovarov, Markéta Othová, Jan Merta a Josef Bolf.

Doprovodným programem konference bude soutěž studentských prací. Ta je určena studentům doktorských, magisterských i bakalářských studijních programů se zaměřením především na dějiny a teorii umění, filosofii, estetiku, výtvarnou a galerijní pedagogiku. Uzávěrka soutěže je 15. května 2017.

Adriena Šimotová zemřela před třemi lety. Patřila mezi významné představitele české výtvarné scény druhé poloviny 20. století, renomé má také v zahraničí.

Její tvorba úzce souvisí s jejím životním osudem. Promítala do ní zkušenosti, radosti i bolest a prožité tragédie.

V 70. letech znamenala velký zlom v osobním i tvůrčím životě Šimotové smrt jejího manžela, malíře Jiřího Johna; později ztratila syna. Opustila klasickou malířskou techniku a jako základní výrazový prostředek zvolila přímý fyzický dotek.

Šimotová přešla k instalacím a prostorovým realizacím a zaměřila se na lidskou figuru a tvář.

V jejích dílech lze nalézt podobenství, pomíjivost bytí, věcí a vztahů, nepřetržitost času, poetické ztvárnění lidského tématu. Přestože v posledních letech byla Šimotová limitována svými fyzickými možnostmi, tvořit nepřestávala.