Práce všech vítězů Ceny Jindřicha Chalupeckého z let 1990 až 2015 nově vystavuje Moravská galerie v Brně. Předměty pocházejí ze sbírky Magnus Art, jejíž majitel, J&T Banka, se na mladé umělce oceněné v prestižní soutěži orientuje.

Přehlídka se jmenuje Neváhej a ber! a bude otevřena do 19. března. Umístěna je v Pražákově paláci a v dramaturgii Moravské galerie zapadá do volného cyklu výstav věnovaných problematice sběratelství a mecenášství.

V současnosti je sběratelství spojeno často právě s bankami. Velké sbírky mají Česká spořitelna, Komerční banka, UniCredit Bank nebo PPF.

Pro J&T Banku se klíčem k tvorbě kolekce stala právě Chalupeckého cena. Podmínkou nákupu díla do sbírky je, aby umělecká práce pocházela z období, kdy byl autor oceněn. Může, ale nemusí jít přímo o dílo, se kterým se ucházel v soutěži o pozornost mezinárodní poroty.

Kurátor Moravské galerie Ondřej Chrobák připomněl, že Chalupeckého cena má i řadu kritiků, kteří se domnívají, že zkresluje obraz současného umění. "Takováto tvrzení se stejně těžko vyvracejí jako dokazují. Prezentovaná sbírka Magnus Art poskytuje díky svému konceptu jedinečnou příležitost ověřit podobná a jiná tvrzení spojená s historií Ceny Jindřicha Chalupeckého v praxi," uvedl Chrobák.

Sled laureátů Chalupeckého ceny na nynější výstavě v Brně začíná všestranným Vladimírem Kokoliou, oceněným v roce 1990. První oceněnou ženou se stala v roce 1996 Kateřina Vincourová, autorka prostorových instalací a objektů.

Název výstavy Neváhej a ber! je výpůjčkou z refrénu písně skupiny Finský barok, který v ironické zkratce vystihuje podstatu soutěžení na poli umění. Celý refrén zní: "Neváhej a ber, když Chalupecký dává, to se někdy stává, že každý nevyhrává".

V kapele složené výhradně z umělců vystupují dva laureáti Ceny Jindřicha Chalupeckého, a to František Skála a Jiří Černický.

Cena Jindřicha Chalupeckého, udělovaná od roku 1990 umělcům mladším pětatřiceti let, si mimo jiné získala důležitost tím, že je jedinou kontinuální událostí uměleckého provozu v novodobé historii. Díky tomu, že se bez přerušení uděluje více než čtvrt století, může příběh ceny a jejích vítězů sloužit jako sonda do novodobých dějin umění a společnosti tohoto období.

Mezi laureáty se vystřídaly již tři generace umělců. Například mnozí z prvních držitelů ceny jsou dnes učiteli mnoha laureátů posledních několika ročníků ceny.

Brno se v organizaci finálové výstavy a ceremoniálu střídá s Prahou. Loni cenu získala v brněnském Besedním domě Barbora Kleinhamplová. Letos porota určila na základě pražské přehlídky Matyáše Chocholu.