Málokterému umělci se přihodí, aby mu přední londýnská galerie poskytla 12 výstavních místností a aby se zároveň ocitl na titulní straně bulvárního deníku The Sun. Davidu Hockneymu se to podařilo.

Jak píše agentura AP, devětasedmdesátiletému umělci tento týden začíná retrospektivní přehlídka v londýnské Tate Britain. Sama ji označuje za svůj historicky největší projekt.

Už dopředu výstava zlomila rekord – všech 20 tisíc lístků v předprodeji šlo na odbyt nejrychleji, co Tate Britain pamatuje.

Britský bulvární deník The Sun u příležitosti výstavy vyzval Hockneyho, aby mu na jedno vydání přepracoval logo. Umělec zachoval červený podklad a bílý nápis, k němu ale v malovací aplikaci na tabletu přikreslil dětsky vyhlížející zářící slunce. Deník s Hockneyho logem vyšel uplynulý pátek.

Výstava v Tate Britain, která je Hockneyho první retrospektivou od roku 1988, představuje zhruba 250 děl z šedesáti let tvorby: kresby, malby, fotografie či digitální umění, které Hockney vytváří na smartphonech a tabletech.

Přehlídka postupuje chronologicky. Začíná autorovými ranými díly ovlivněnými abstraktním expresionismem. Zastavuje se u okamžiku, kdy Hockney roku 1961 debutoval ještě jako student Královské akademie. Předkládá stěžejní díla z 60. i 70. let. 

Nechybí ani malby s homosexuální tématikou, které svého času představovaly politické gesto – homosexualita byla v Británii do roku 1967 ilegální dokonce i v soukromí.

Jednotlivé celky se zaměřují na období, kdy Hockney žil v Londýně, v anglickém Yorkshiru i v americkém Los Angeles. Zachycují jeho malby z domova, z cest, jeho přátele i milence, které často ztvárňoval. Sám Hockney nad výstavou poznamenal, že je to jako „znovu potkat staré přátele“, jak řekl britskému deníku Guardian.

„Jeho umění představuje jeden z milníků postmoderny. Využívá parodie a sebereflexe, hraje si s prvky umělosti a ptá se, co předměty znázorňují,“ uvedli kurátoři přehlídky Chris Stephens a Andrew Wilson.

Ti na projektu pracovali dva roky, během nichž s Hockneym vybírali jednotlivá díla a zajišťovali zápůjčky ze světových galerií i ze soukromých sbírek.

V mnoha případech vedli obtížná jednání – z Tate Britain výstavu následně převezme pařížské Centre Pompidou a newyorské Metropolitní muzeum umění. Zápůjčky se tak musely dohadovat na celkovou dobu trvání projektů, tedy 18 měsíců.

Výstava

David Hockney

9. února až 29. května 2017

Tate Britain, Londýn

Na výstavě nechybí Hockneyho slavné obrazy losangeleských bazénů či anglických kopců, které patří k nejznámějším výjevům z umění 2. poloviny 20. století. Kromě toho přehlídka zachycuje díla, jež umělec vytváří od roku 2013, kdy se přestěhoval zpět do Kalifornie.

Nechybí ani videa natočená na iPadu či malby vytvořené na iPhonu, které Hockney vystavil před pěti lety v Královské akademii. Tato výstava se stala nejúspěšnější v historii instituce, vidělo ji přes 600 tisíc lidí.

Rovněž galerie Tate Britain nyní očekává, že by s Hockneym mohla zlomit rekord. Její dosud historicky nejnavštěvovanější výstavou byla přehlídka děl Henriho Matisse, kterou roku 2014 navštívilo 562 tisíc lidí.

„Je snadné zapomenout, jak je Hockney slavný. Jeho jméno něco říká i lidem, kteří o umění vůbec nic netuší. Hockneyho popularitu vystihuje scéna z televizního seriálu Rodina Sopránů, kde šéf mafie a jeho přítelkyně v hotelovém pokoji civí na Hockneyho malbu bazénu,“ poznamenal Guardian.