Fasádu Muzea umění v Olomouci zdobí nové dílo umělce Davida Černého, socha lupiče v nadživotní velikosti. Do oken muzea šplhá ve výšce osmi metrů a díky důmyslnému zařízení se neustále pohybuje po římse.

Lupič je zároveň unikátem i pro sochaře – jde o první Černého dílo, které vybrousil robot.

Socha tvůrce, který je známý kontroverzními a provokativními plastikami, byla odhalena v pátek u příležitosti olomoucké Muzejní noci. Cenu díla vedení muzea neuvedlo.

Lupič je pro Černého premiérou. Autor jej původně chtěl modelovat v hlíně, ale nakonec sochu vytvořil ve 3D a následně ji velký robot vyfrézoval do trojrozměrného tvaru.

"Ta socha sice vypadá, že je z bronzu, ale při dvou a půl metrech by vážila 250 kilo, takže by tu římsu nejspíš urvala. Nakonec je z patinovaného laminátu. Těžká je nějakých 23 kilogramů," uvedl Černý.

Socha není jen dílem uměleckým, ale také technickým. Lupič po římse ručkuje díky dvěma speciálním motorům, které pohánějí ruce. Lidé procházející kolem muzea ho tak mohou spatřit pokaždé na jiném místě.

Vzdálenost, kterou socha ujede, je zhruba 60 metrů v jednom cyklu.

Kvůli rozpohybování díla bylo potřeba jej vybavit speciálním softwarem. "Samotné rozpohybování je otázkou dlouhodobých zkušeností z průmyslové automatizace a řízení technologických procesů," uvedl Aleš Bitter, který software uváděl na místě do provozu.

„Z našeho pohledu to není nic výjimečného. Jsou tam dva řídicí pohony, které pohybují jednou a druhou rukou. Svou funkcí v podstatě simulují ručkování po římse," dodal Bitter.

Lupič šplhající nad hlavami chodců bude také mluvit.

"Myšlenka se zvukovým doprovodem vznikla proto, že socha je umístěna na budově nahoře, takže musí upozornit sama na sebe. Když někdo půjde okolo, tak aby se na ni podíval," řekl Martin Kosnar, jehož úkolem bylo technicky zajistit pohyb sochy.

Nápad na vytvoření speciálního díla pro Muzeum umění přišel zhruba před deseti lety, kdy instituce do svých sbírek získala Černého plastiky Adam a Eva.

Kromě sochy lupiče a plastik Adam a Eva se Muzeum umění Olomouc může pochlubit ještě dílem Zátopkovy nohy, které David Černý vytvořil pro olympiádu v Riu de Janieru.

Muzeu nyní výtvarník tři páry zapůjčil. Budou viset ze stropu v chodbě do Café 87 v prvním patře Muzea moderního umění, doplnil ředitel instituce Michal Soukup.