Praha by za rok mohla vidět další dílo čínského umělce a aktivisty Aj Wej-weje. Na rozdíl od loňské a letošní prezentace několika jeho prací ve Veletržním paláci by další dílo mělo v Praze zůstat natrvalo.

Ajovu instalaci zvanou Bicycle Chandelier, monumentální lustr z čínských kol doplněný křišťálovými ozdobami, která se nedávno těšila zájmu publika například v londýnské Royal Academy of Arts, chce ředitel Národní galerie Jiří Fajt umístit do vnitřního dvora paláce Kinských.

Instalace této monumentální práce má připoutat větší pozornost návštěvníků hlavního města k této budově. Ta i přes svoje centrální umístění na Staroměstském náměstí ještě před třemi lety patřila mezi nejméně navštěvované objekty galerie, upozornil Fajt.

Loni se před Veletržním palácem objevil cyklus bronzových plastik Zvěrokruh, letos Aj Wej-wej pro stejný objekt vytvořil rozsáhlý projekt Zákon cesty, jehož hlavní část vznikla pro Prahu. Reflektuje autorovo současné velké téma, tedy fenomén migrace v globálním měřítku.

Také obrovský lustr pro palác Kinských spojuje – jako ostatně většina Aj Wej-wejových děl – silné společenské poselství s vytříbenou estetikou.

"Kola nakupená ve velkém množství lze číst jako jeden z identifikačních znaků čínské společnosti, současně však je tento jízdní prostředek ironickým komentářem stále silných restriktivních omezení svobodného pohybu v čínské společnosti a nerespektování základních lidských práv a svobod," říká Fajt.

U tohoto více než pětimetrového lustru tvoří kola kostru, kterou doplňují ověsy z křišťálového skla. Dílo známé ze světových galerií by mělo palác Kinských ozdobit po plánovaných úpravách v příštím roce.

Za téměř tři roky působení Fajta v čele Národní galerie budova doznala dílčích změn, další ředitel plánuje. Fajt chce z paláce Kinských vytvořit výkladní skříň Národní galerie a počínaje loňskou přehlídkou Celníka Rousseaua v ní zpřístupňovat divácky nejatraktivnější výstavy.

Do 3. září nyní v paláci Kinských probíhá výstava německého malíře Gerharda Richtera. Již před jejím zahájením prošlo přízemí paláce úpravami, vzniklo nové návštěvnické centrum s prodejnou, pokladnami a recepcí.

S koncem Richterovy výstavy začne rozsáhlejší revitalizace této rokokové budovy. Hlavním cílem je otevření někdejšího šlechtického sídla veřejnosti za současného propojení Týnské uličky se Staroměstským náměstím, doplňuje Fajt.

V přízemí paláce pak má být vytvořeno návštěvnické zázemí, budou se zde nabízet kulturní programy třeba pro rodiny s dětmi, rozšíří se též nabídka obchodních a gastronomických služeb.

Součástí této "oživující kúry" má být i otevření míst, která dosud zůstávala skryta za uzamčenými dveřmi, slibuje Fajt. Vůbec poprvé se zpřístupní biedermeierovský knihovní sál s původními knihovními fondy a soukromé prostory rodiny Kinských s ložnicí vyzdobenou tapetami s papoušky a barokním malovaným záchodem.