Nedávno otevřené Museum Barberini v německé Postupimi hostí velkou přehlídku amerického moderního umění. V sobotu se zde otevírá výstava nazvaná From Hopper to Rothko: America's Road to Modern Art, která obsahuje osmašedesát děl zapůjčených ze soukromé washingtonské sbírky Phillips Collection. K vidění budou do 3. října.

Přehlídka se zaměřuje na to, jak se ve Spojených státech zejména v první polovině 20. století vyvíjelo moderní umění, od impresionismu až po abstraktní expresionismus.

Teprve toto hnutí v 50. letech minulého století udělalo z New Yorku centrum západního uměleckého světa, tvrdí německá Deutsche Welle.

Díla zapůjčená do Postupimi pochází ze sbírky, kterou až do své smrti v roce 1966 budoval americký kritik a sběratel Duncan Phillips. Umělce jako malířku Georgiu O'Keeffeovou či Arthura Dovea podporoval už v jejich začátcích.

Roku 1921 Phillips z rodinného bohatství ve washingtonské čtvrti Dupont Circle zaplatil stavbu komorního muzea. Ve své sbírce nakonec shromáždil přes 4000 děl a šel příkladem institucím, které se v Americe začaly věnovat sbírkové činnosti až poději – například newyorskému Muzeu moderního umění nebo Whitneyho muzeu amerického umění.

Právě ve Phillipsově muzeu prvně vystavoval průkopník abstraktního expresionismu Mark Rothko, jehož dílům zde od roku 1960 byla vyhrazená celá místnost. Tehdy ještě nikdo netušil, že o 54 let později se dvě Rothkova díla na aukci v New Yorku prodají za 36,5 milionu dolarů, upozorňuje Deutsche Welle.

Phillipsova sbírka byla důležitá také tím, že díla evropských a amerických autorů vystavovala vedle sebe. Například během druhé světové války, kdy se USA ocitly v kulturní izolaci, tak malíř Richard Diebenkorn chodil studovat evropské umění právě do Phillipsova muzea.

„Evropská veřejnost už díla Georgie O'Keefeové, Marka Rothka či Edwarda Hoppera zná. Ale další moderní americké klasiky jako Arthura Dovea, Miltona Averyho či Richarda Diebenkorn, které zde vystavujeme, musí teprve objevit,“ říká Ortrud Westheiderová, šéfka postupimského muzea Barberini.

To na nynější výstavě zvlášť zdůrazňuje tvorbu realistického malíře Edwarda Hoppera. „Vyjadřuje pocity moderního člověka, jenž je nezávislý na hranicích států,“ podotýká ředitelka.

V katalogu k výstavě dodává, že Hopper byl součástí hnutí zvaného Ashcan, jež jako první „vyjádřilo každodenní realitu ulice“.

Přehlídka v postupimském Museu Barberini kromě městských výjevů zahrnuje krajiny či portréty. K nejstarším dílům patří ty od malířů George Innesse a Marsdena Hartleyho z první poloviny 19. století.