Po pražské galerii DSC Gallery, kde minulý měsíc představil zbrusu nový cyklistický objekt inspirovaný obrazy z 19. století, má nyní malíř Lubomír Typlt výstavu v Galerii U Betlémské kaple.
Zaměřuje se na jeho obrazy malované temperami včetně těch, které vznikly v roce 2017. Přehlídka nazvaná Vizionáři potrvá do 4. října.
"Pro sledování vývoje motivů v Typltově malbě jsou tempery nenahraditelným zdrojovým dokumentem," říká kurátor Petr Vaňous.
"Objevují se v nich dva základní tematické okruhy. Prvním je figura ve vztahu k životním projevům jako pohyb, spánek či komunikace, druhým je metaforický svět lidských konstrukcí a produktů, které zužitkovávají lidské poznání, energii a čas," dodává.
V obrazech malovaných temperami autor často rozpracovává své typické náměty a motivy, mezi nimiž jsou předobrazy velkoformátových maleb – například Kolo s konvemi, Žlutozelená vodní elektrárna, Pinocchiův konec, Koncilium nebo Jedlíci kukuřice.
Jdi do rohu a styď se. Výstava v Praze představuje Lubomíra Typlta a jeho obrazy malované temperou



V některých kresbách Typlt propojuje motivy, k jejichž malbě nakonec nedošlo – například vanu a konev, pláty skla a kočky nebo barely a elektrárny.
Jedinečná je podle kurátora Vaňouse studijní kresba kočky pijící z konve z roku 1999. Motiv se v modifikované podobě objevil na jediném Typltově obraze z počátku roku 1999.
Výrazným Typltovým tématem jsou i sarkastické morality nebo náměty ohlašující existenciální úzkost.
Samostatnou kapitolu pak tvoří motivy opakujících se figur, které kriticky odkazují na genetické i mentální klonování lidských bytostí a hrůznost všeho, co se jeví jako sobě podobné a ve své podobnosti jako anonymní a odcizené.
Lubomír Typlt studoval ilustraci a poté malbu v Praze u Jiřího Šalamouna a v Brně u Jiřího Načeradského.
"Jeho obrazy jsem poprvé viděl, když mi bylo patnáct let, na výstavě v Galerii hlavního města Prahy. V tehdejší porevoluční atmosféře byla potřeba určitá radikalita. Jeho díla byla velmi tvrdá, trochu punková, což mě velice oslovilo," řekl Typlt v loňském rozhovoru pro Radio Praha.
Mezi svůj velký inspirační zdroj tento někdejší student malířské školy v Düsseldorfu řadí obrazy německého impresionistického a později i expresionistického výtvarníka Lovise Corintha z přelomu 19. a 20. století.
"Přímo na Načeradského jsem tedy nenavazoval. Když jsem byl v jeho ateliéru, maloval jsem mrtvé kočky, ale na figuru jsem se ještě necítil," líčil Typlt.
"Tehdy mě uhranul Lovis Corinth, jehož výstavu jsem viděl v roce 1996 v Berlíně. Zároveň tam vystavoval i Georg Baselitz. Najednou bylo vidět, kolik lidí z Corintha vycházelo. Když jsem se o tom bavil s Jiřím Načeradským, přiznal, že Corinth byl také jeho velkou láskou. Měli jsme tedy společný inspirační zdroj," dodal v rozhlasovém rozhovoru.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist