V pražské galerii Pro arte nově vystavuje brněnský umělec působící pod přezdívkou Timo, který se dosud věnoval hlavně pouličnímu umění.

Přehlídka jeho děl se jmenuje Napiš a tvoří ji především cyklus Timových nedávných i dřívějších snů. Začala tuto středu, potrvá do 31. října.

Timo v galerii vystavuje noční krajiny. Surreálné, ale dobře čitelné výjevy mu prý přinášejí potřebné ztišení a zklidnění.

Od street artu se ale Timo ještě odstřihnout nechce, proto se odmítá fotit či natáčet. Nerad by prozradil svou totožnost.

"Obrazy vycházejí ze snu starého asi 12 let, kdy jsem si nad ránem udělal základní skici. V základním obraze, který jsem nakreslil, byla labuť na šálku, z nebe padaly kostky cukru, na hladině byl leknín, z něj místo pestíků trčely nohy akvabely, nad tím prolétala vlaštovka z papíru," líčí Timo před jedním ze svých děl.

"Když jsem to nakreslil, začal jsem to ještě různě asociativně doplňovat, kombinovat a přetvářet a vznikla tahle modrá, snová krajina," dodává před obrazem na pražské výstavě.

Podle Tima je sen jen jakýsi výchozí bod, do něhož poté pronikají jiné motivy.

"Doteď jsem měl pocit, že je to nějaký gejzír nápadů, rozcuchaný, rozsochatý. Že to, co dělám, má různé linky. V tomto celku mě baví, že můžu vše nacpat na jedno plátno. A jsou tam i linky, které spolu předtím nesouvisely," uvádí.

Timo je absolventem Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Do povědomí veřejnosti se zapsal sociálně kritickými streetartovými akcemi.

Mezi nejznámější patří proměna loga obchodního řetězce Albert na vídeňskou galerii Albertinu, jež si sama rakouská instituce umístila na své stránky.

Bez odezvy nezůstala ani Timova parafráze loga společnosti Home Credit, kterou provedl v bezdomovci obývaném podchodu a proměnil ji na slogan "Home Less, s námi na to máte".

Billboard politické strany KSČM výtvarník pozměnil na koláž, pro niž si vypůjčil stranický slogan S lidmi pro lidi. K němu domaloval komunisty umučeného faráře Josefa Toufara, aby upozornil na selektivní paměť části národa.

Umělcova společenská angažovanost se projevila také na jeho poslední realizaci v pražském karlínském podchodu, kde nápisem Neboj vyzývá obyvatele města k častějšímu využívání této trasy.

Textualitou a břitkou poetikou má Timo podle kurátorů pražské výstavy blízko například k britskému Banksymu.