Výstava Krištofa Kintery v pražské Galerii Rudolfinum překonala hranici 120 tisíc návštěvníků a už měsíc před svým koncem se stala divácky nejúspěšnější výstavou v Česku za poslední čtyři roky. Důležitým aspektem ale může být fakt, že výstava je díky sponzorovi přístupná zdarma. Pořadatelé ji prodloužili do 27. prosince.

Výstava je druhou, na niž se galerii podařilo získat sponzora – Nadační fond Avast, který dotuje zisk ze vstupného. Podle kurátora Davida Koreckého by měl stejný sponzor dotovat i jednu z chystaných výstav Galerie Rudolfinum v příštím roce.

Při zahájení výstavy zaznívaly hlasy, že se koná příliš brzy poté, co měl umělec velkou výstavu v jiné veřejné instituci, Galerii hlavního města Prahy. Před pěti lety ji v Městské knihovně vidělo 20 794 lidí.

Jeho současná výstava se jmenuje Nervous Trees a je jubilejní, 100. výstavou Galerie Rudolfinum, kunsthalle, která funguje od roku 1994.

Historické sály budovy z 19. století zaplnily Kinterovy instalace především z nalezeného materiálu, zbytků různých strojů a přístrojů, které doplněné jeho výtvory představují pozoruhodnou konfrontaci živé přírody a technologií.

Lidé na výstavu možná díky volnému vstupu chodí pravděpodobně opakovaně, berou s sebou děti a ušetřené peníze vloží do nákupu katalogu, který se už musel dotisknout.

Otázka volného vstupu do muzeí a galerií se řeší především ve veřejných institucích. V mnoha zahraničních významných muzeích jsou zdarma přístupné stálé expozice a platí se jen za dočasné výstavy.

Podobný princip před časem zavedla Moravská galerie v Brně, respektive navrhuje návštěvníkům vstupné dobrovolné. Národní galerie v Praze díky sponzorovi odpouští vstupné dětem a studentům.

Loňskou nejnavštěvovanější výstavou v Česku byla expozice Císař Karel IV. 1316-2016, kterou připravila Národní galerie s německými partnery. Za čtyři měsíce ji vidělo 92 857 návštěvníků a denní průměr činil 692 lidí.

Co do denního průměru byla ale nejvíce navštěvovaná výstava Vnímání, kterou pro českobudějovický Dům umění připravil architekt Jan Šépka. Za 24 dní jí prošlo 36 tisíc návštěvníků, tedy 1500 denně – a stejně jako Kinterova přehlídka byla přístupná zdarma.

Do žebříčku nejnavštěvovanějších výstav v loňském roce lze zahrnout i Muchovu Slovanskou epopej s 119 675 návštěvníky.

V uplynulých třech letech stotisícovou hranici překročila už jen výstava Tima Burtona v Galerii hlavního města Prahy v roce 2014. Vidělo ji 102 tisíc lidí. O rok dříve byla nejúspěšnější přehlídka plakátů Alfonse Muchy ze sbírky tenisty Ivana Lendla v Obecním domě. Za pět měsíců ji vidělo 185 tisíc návštěvníků.

Tradičně vedou žebříček tuzemské návštěvnosti výstavy staršího umění. V roce 2008 byla nejnavštěvovanější výstava Albrecht z Valdštejna a jeho doba se 150 tisíci diváky, o dva roky dříve pak výstava umění z doby Karla IV., připravená stejně jako ta loňská současným ředitelem NG Jiřím Fajtem. Vidělo ji v Praze na Hradě přes 100 tisíc lidí, při její premiéře o rok dříve v Metropolitním muzeu v New Yorku ji navštívilo 170 tisíc diváků.